Thursday, January 15, 2009

My Kitchen skill

hmmm.. tak berapa pandai sebenarnya, tapi aku suka mencuba ada la 2-3 orang yg dok rasa yang setia meng'order' kek kegemaran aku ni... Sebenarnya dah banyak kali aku buat Marble Coklat Cheese Cake ni, resipi asal ambil dari Roylazim, yang popular merata-rata dalam group.net tq, cik Roylazim!semoga murah rezeki, dah banyak saya jual kek ni, sedap. Tiap2 kali balik kampung memang akan ku buat buah tangan. Dengan campuran cheese dan kek coklat memang mengamcam peminat kek coklat n cheese ni. Dalam posting yang lepas-lepas pun ada kek ni. Peminat setia kek ni adalah Cik Melor, my sister's housemate. Katanya, kek ni kegemaran ibu Melor di KL. So Melor order pun sebab nak bawa sebagai buah tangan pulang ke KL nanti. Kali ni Melor nak 1 bertopping coklat yang agak cair skit, dan 1 lagi dia biar kosong without topping. Jom jamu mata yer.

Without topping




With topping


Plain cheesecake


yang ni saja2 jer buat sebab ada lebih 1 ketul cheese, so aku saje jer letak topping yang dah nak pekat tu skit, untuk makan2 jer ni. basenya aku guna biskut Tiger. Simple aje resipi nya. Ini pun ambil dari group.net gak. Tak cantik sebab aku cover keliling loyang dengan tracing paper sebab aku guna loyang biasa, kononnya pada diriku senang nak bagi kluar kek tu nanti.

Cup Cake Puan Sri
Resipi ni ambil dari FP mamafami http://mamafami.fotopages.com


with coklat topping


CUPCAKES PUANSRI - copy paste dari http://mamafami.fotopages.com

Ingredients :

200 g butter (I used margarine)
180 g castor sugar (I adjusted to 160 g)
3 tablespoon custard powder
220 g self-raising flour
4 eggs

Method :

Mix all the above ingredients together and beat till creamy. Spoon into the prepared muffin trays lined with papercups. Bake in a preheated oven 175C for 20 - 25 minutes or until skewer inserted into the centre of the cupcake comes out clean.

My method :

1. Sift flour and custard powder.
2. Beat butter and sugar till creamy.
3. Put in eggs, one at a time and continue beating.
4. Add in a teaspoon of vanilla.
5. Fold in the sifted flour.
6. Spoon into the prepared muffin trays lined with papercups.
7. Bake in a preheated oven 175C for 20 - 25 minutes or until skewer inserted into the centre of the cupcake comes out clean.

Yang ni plak coklat cup cake

kek ni mengikut resipi kena kukus, tapi aku bakar ajer, sebab rasa lebih mudah dan senang.
Resipinya Kek Coklat Kukus Zaima.
Nanti aku paste resipinya

No comments: